180 mesures per a protegir els drets lingüístics

El Comitè Organitzador del Protocol de Garantia dels Drets Lingüístics ha celebrat avui la seva última trobada al Museu San Telmo de Sant Sebastià, amb la qual cosa es dóna per conclòs el camí iniciat el 31 de març de 2015. Els membres del Comitè Organitzador han destacat el compliment de tots els objectius fixats en el seu moment. També han estat presents els promotors del projecte. En el seu nom han intervingut el secretari general de Kontseilua, Paul Bilbao, i el director de la programació cultural de Donostia 2016, Xabier Paya.

El CIEMEN ha participat en les reunions del Comitè Organitzador des del primer moment. Les vuit entitats organitzadores han estat, a banda del CIEMEN, la Fundació Sant Sebastià Capital Europea de la Cultura 2016, el Consell d’Organismes Socials de l’Èuscar Kontseilua, ECMI, ELEN, Linguapax Internacional, PEN Internacional i UNPO.

Xabier Paya s’ha referit a l’establiment i consolidació de contactes entre diferents agents propiciats pel Protocol de Donostia: “El procés d’elaboració del Protocol ha servit per reforçar la xarxa entre diferents comunitats lingüístiques que vénen lluitant per la defensa dels drets lingüístics, i ha posat de manifest la necessitat d’una gestió adequada del plurilingüisme de cara a millorar la convivència a Europa”.

Paul Bilbao, per la seva banda, ha qualificat de “molt productiu” el camí recorregut en aquests dos últims anys, i ha agraït la labor realitzada per les organitzacions que han conformat el Comitè Organitzador, així com el suport brindat al projecte. En paraules de Bilbao, “han estat ells els qui han confiat en els agents socials i els qui han possibilitat el seu apoderament”. També ha tingut paraules de reconeixement pel nivell demostrat pel Comitè Científic del Protocol.

Una vegada conclosa la fase d’elaboració del Protocol, ara serà retornat als agents socials europeus, perquè s’adhereixin al mateix i, d’aquesta manera, adquireixi un valor real. I és que, com ha assegurat Bilbao, “el Protocol ofereix un sòl comú a tots els agents que actuen en l’àmbit dels drets lingüístics, de manera que tots puguin avançar en la mateixa direcció”.

En nom del Comitè Organitzador ha intervingut Tommaso Nodari, qui ha assenyalat que “l’objectiu era engegar un procés participatiu, incorporant les aportacions realitzades per agents socials de tot Europa. Havíem d’elaborar un document amb propostes de mesures concretes per garantir la igualtat de les llengües que es troben en situació de desigualtat, un document que fos una aportació a la pau i la convivència, i que tingués per protagonista les comunitats lingüístiques i els agents socials”.

D’altra banda, el Comitè Organitzador va finalitzar la seva tasca la setmana passada, després de donar forma a les aportacions dels agents socials, i una vegada creat el Comitè Científic encarregat de convertir aquestes aportacions en Protocol.

L’acte de presentació del Protocol tindrà lloc el 17 de desembre.