El CIEMEN va participar al cinquè Fòrum de Fundacions Sobiranistes, celebrat a Santiago de Compostel·la divendres 6 de desembre, conjuntament amb les Fundacions Darder Mascaró de Mallorca; les fundacions Iratzar, Alkartasuna, Alternatiba, i Ipar Hegoa del País Basc; la Fundació Galiza Sempre, Obradoiro de Ideas i Moncho Reboiras de Galícia, i la Fundació Josep Irla i Poble Lliure, de Catalunya.
En aquesta cinquena trobada es va aprofundir el treball conjunt per a la construció de l’espai comú de reflexió compartida del sobiranisme. La primera part de la jornada va servir per analitzar el funcionament intern de l’espai i per apuntar unes primeres línies estratègiques que han d’alimentar el full de ruta a desenvolupar, que s’hauran de discutir i aprovar durant el proper Fòrum, el febrer de 2020 al País Basc.
Durant la trobada es va decidir fer la Primera Escola de Formació Sobiranista el 14 i 15 de febrer vinents a Sant Sebastià, oberta a la participació de joves de l’esquerra sobiranista dels diferents territoris, amb la voluntat de facilitar el coneixement mutu i l’intercanvi d’experiències de les diverses realitats nacionals en les que viuen i desenvolupen la seva activitat.
Per altra banda, les fundacions van analitzar la situació política de cada territori, constatant l’evolució de la crisi d’Estat. En aquest sentit es va assenyalar l’amenaça que comporta el creixement de l’extrema dreta i l’emergència dels postulats involucionistes i autoritaris, així com la dificultat de bastir una via efectiva de sortida a aquesta crisi des d’una òptica de més justícia social, de resposta radical a l’emergència climàtica, de combat al patriarcat enquistat en les institucions i d’assumpció de la realitat plurinacional de l’Estat, mitjançant un procés de diàleg i aprofundiment democràtic.
Aprofitant el dia de lluita contra una Constitució espanyola que nega els drets col·lectius dels pobles, les delegacions van assistir a la cadena humana convocada pel BNG per envoltar el Museu del Poble Gallec, i van participar en l’acte polític protagonitzat per l’eurodiputada Ana Miranda, el diputat al Congrés Néstor Rego i la portaveu nacional del BNG Ana Pontón, on es va denunciar l’esgotament de l’actual marc constitucional espanyol i es va reivindicar la plurinacionalitat, el dret a decidir i la voluntat de crear una república gallega.